Τι σημαίνει Ισλάμ. Oι πέντε στύλοι του Ισλάμ, Κοράνι και Χαντίθ, ο ισλαμικός τρόπος ζωής και η έννοια της οικογένειας στο Ισλάμ είναι μερικά απο τα στοιχεία εκείνα που δίνουν μια πιο καθαρή εικόνα για το Ισλάμ.
ΙΣΛΑΜ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ
Στο όνομα του Παντοδύναμου Θεού,του Φιλεύσπλαχνου και του Ελεήμονος ΙΣΛΑΜ ΚΑΙ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΟΙ
Η λέξη «Ισλάμ» στα αραβικά σημαίνει υποταγή και υπακοή˙ από αυτό συνεπάγεται ότι η θρησκεία αυτή συνίσταται στην απόλυτη αποδοχή για τη διδαχή και την καθοδήγηση του Θεού, ακριβώς, όπως έχει αποκαλυφθεί στον προφήτη Μουχάμμαντ, ας αναπαύεται η ψυχή του. ʼρα Μουσουλμάνος είναι εκείνος ο άνθρωπος που πιστεύει ακράτητα στο Θεό, και αγωνίζεται για την πλήρη αναδόμηση της ζωής του σύμφωνα με την αναγγελμένη θεία καθοδήγηση και τη σοφία του προφήτη Μουχάμμαντ. Επίσης, ο Μουσουλμάνος εργάζεται για την ανασυγκρότηση της ανθρώπινης κοινωνίας στις ίδιες βάσεις. Ο όρος «Μωαμεθανισμός» είναι μια ανεπιτυχής ονομασία για το «Ισλάμ» και προσβάλλει ιδιαίτερα το πνεύμα του. Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣΗ αλήθεια είναι ότι το ΙΣΛΑΜ δεν είναι καινούργια θρησκεία, όπως νομίζουν μερικοί, αλλά είναι στην ουσία του το ίδιο μήνυμα και καθοδήγηση που ο Θεός έχει αποκαλύψει σε όλους τους προφήτες του. «Πες, πιστέψαμε στο Θεό και σε ό,τι καταβιβάστηκε σε μας και σε ό,τι καταβιβάστηκαν στον Αβραάμ και στον Ισμαήλ και στον Ισαάκ και στον Ιακώβ και στις φυλέςκαι σε ό,τι δόθηκε στον Μωυσή και στον Ιησού και στους άλλους προφήτες από τον Θεό τους. Δε διακρίνουμε κανέναν μεταξύ τους, και σε Αυτόν(τον Θεό) είμαστε υπο-ταγμένοι» Κοράνι 3/84. (υποταγμένοι = μουσουλμάνοι).Η αποστολή που αποκαλύφθηκε στον προφήτη Μουχάμμαντ είναι το γνήσιο Ισλάμ στην τέλεια και τελική του μορφή. ΤΑ ΠΕΝΤΕ ΣΤΗΡΙΓΜΑΤΑ ΤΟΥ ΙΣΛΑΜ 1. Η διακήρυξη της πίστης: Πραγματοποιείται με το να πιστεύει κανείς στην καρδιά του και να πει με την γλώσσα του τα εξής: «Πιστεύω ότι δεν υπάρχει κανένας θεός εκτός από το Θεό. Και πιστεύω ότι ο Μουχάμμαντ είναι ο απόστολος του Θεού». Τα λόγια αυτά αποτελούν έναν όρκο μεταξύ του ανθρώπου και του Θεού, όρκο στον οποίο μαρτυρεί ο άνθρωπος ότι δεν υπάρχει τίποτε στο σύμπαν άξιο λατρείας, εκτός από το Θεό, και ότι ο Μουχάμμαντ είναι ο απόστολός Του, που απευθύνεται σε ολόκληρη την ανθρωπότητα αδιάκριτα, και ότι η αποστολή του ισχύει μέχρι την ημέρα της Κρίσεως. Επίσης, η προφητεία του Μωάμεθ επιβάλλει στους οπαδούς του και να τον μιμούνται, ώστε να μην υπάρχει αντίφαση ανάμεσα στα λόγια και τα έργα τους, επειδή ολόκληρη η ζωή του χρησιμεύει ως παράδειγμα προς μίμηση. 2. Η προσευχή ή επικοινωνία: Η προσευχή εκτελείται πέντε φορές σαν μια υποχρέωση στο Θεό. Η προσευχή ενισχύει και ανανεώνει την πίστη στο Θεό και εμπνέει στον άνθρωπο υψηλά ηθικά, εξαγνίζει την καρδιά και εμποδίζει την τάση προς τις αμαρτίες και το κακό. 3. Η νηστεία: Κάθε ενήλικος Μοσουλμάνος, που είναι υγιής στο νου και στο σώμα και είναι εγκατεστημένος κάπου κατά το μήνα του Ραμαζανιού, οφείλει να νηστεύει όλες τις μέρες του μήνα αυτού, δηλαδή να απέχει από το επιτρεπτό φαγητό και ποτό και από τη νόμιμη συνουσία, από την πραγματική αυγή μέχρι τη δύση του ήλιου. Εξαιρούνται οι γυναίκες κατά την περίοδό τους και οι λεχώνες, που οπωσδήποτε πρέπει να εκπληρώσουν τις μέρες αυτές μετά τη λήξη του Ραμαζανιού και πριν την έναρξη του επόμενου Ραμαζανιού. Επιπλέον πρέπει ο νηστευτής να απέχει από όλες τις κακές συνήθειες και τις διαθέσεις, όπως τα ψέματα, την φλυαρία, τις βρισιές και το μάλωμα. Με τη νηστεία μαθαίνει κανείς την αγάπη, την ειλικρίνεια και την αφοσίωση. Η νηστεία επίσης δημιουργεί βαθειά κοινωνική συνείδηση, υπομονή, θέληση, αποσβήνει τον εγωισμό και αποδυναμώνει όλες τις υπόλοιπες κακές συνήθειες και διαθέσεις. 4. Ελεημοσύνη «ΖΑΚΑΤ»: Είναι η υποχρεωτική ετήσια πληρωμή του 2,5% από το πλεονάζον εισόδημα που έχει φτάσει σ ένα συγκεκριμένο ποσό (διευκρινίζεται για κάθε είδος περιουσίας σε ειδικά βιβλία) που έχει μείνει αδιάθετο για πάνω από ένα χρόνο. Η πληρωμή αυτή αποτελεί μια θρησκευτική υποχρέωση όπως είναι η προσευχή και η νηστεία. Το ποσό που μαζεύεται μοιράζεται σε οκτώ κατηγορίες που κατά σειρά προτεραιότητας είναι οι εξής: οι άποροι, οι πένητες, οι εισπράκτορες της ελεημοσύνης, οι φίλοι του Ισλάμ, οι υποδουλωμένοι, οι χρεοκοπημένοι, κάθε έργο που γίνεται για χάρη του Θεού και τέλος οι οδοιπόροι που έμειναν από χρήματα. 5. Προσκύνημα στη ΜΕΚΚΑ: Όπως τα προηγούμενα και το προσκύνημα στη Μέκκα είναι υποχρεωτικό, τουλάχιστον μια φορά κατά τη διάρκεια ζωής κάθε μουσουλμάνου που έχει δυνατότητα να το κάνει, δηλαδή σε αυτόν που έχει την οικονομική ευχέρεια, τη σωματική ικανότητα και τη σιγουριά για την ασφάλεια του δρόμου. Οι λεπτομέρειες αναλύονται σε ειδικά συγγράμματα. Αυτά που εκθέσαμε προηγουμένως είναι τα λεγόμενα πέντε στηρίγματα του Ισλάμ. Το κάθε ένα απ αυτά αποτελεί μια ξεχωριστή λατρευτική οντότητα. Αυτό όμως δεν σημαίνει καθόλου ότι η λατρεία του Θεού περιορίζεται μόνο σε αυτά αλλά (γενικώς υποστηρίζεται ότι) κάθε καλή λέξη ή πράξη που εκτελείται από τον πιστό με σκοπό την ικανοποίηση της θέλησης του Θεού, θεωρείται λατρεία. Ένα από τα χαρακτηριστικά του Ισλάμ είναι ότι συνδέει την πίστη της μοναδικότητας του Θεού με την πίστη της υπεροχής Αυτού, μια τέτοια πίστη που προκαλεί τον άνθρωπο να συνειδητοποιεί τη σημασία του σύμπαντος και τη θέση του μέσα σ αυτό. Η τέτοια πίστη έχει τη δυνατότητα να απελευθερώσει τον άνθρωπο από τους φόβους και τις προκαταλήψεις επειδή τον κάνει να είναι συνειδητοποιημένος για την υπόσταση του Παντοδύναμου Θεού. Και του υπενθυμίζει τις υποχρεώσεις του απέναντι στο Θεό. Αυτή η πίστη πρέπει να εκφράζεται ρητά και να δοκιμάζεται πρακτικά. Δεν αρκεί η απλή πίστη, δεν φτάνει να ισχυρίζεται κανείς ότι είναι πιστός, αλλά επιβάλλεται να κοιτάμε όλη την ανθρωπότητα σαν μια οικογένεια κάτω από τη γενική φροντίδα του Θεού, του Δημιουργού και του Τροφοδότη των πάντων. Επίσης ένα άλλο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του Ισλάμ είναι ότι απορρίπτει απερίφραστα την ιδέα των επιλεγμένων λαών του Θεού, και ότι υπογραμμίζει ότι η πίστη στον ένα και μοναδικό Θεό, που βεβαιώνεται με τα καλά λόγια και έργα, αποτελεί τον μοναδικό δρόμο προς τους ουρανούς και την απόκτηση της θείας ευμένειας. Έτσι, δημιουργείται μια απευθείας σύνδεση ανθρώπου Θεού χωρίς την παρεμβολή κανενός μεσολαβητή. Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ: «ΤΟ ΠΛΕΟΝ ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ ΟΝ»Αναμφισβήτητα, ο άνθρωπος αποτελεί το αποκορύφωμα της δημιουργίας, για αυτό τον βρίσκουμε εφοδιασμένο με τις υψηλότερες ικανότητες, και να έχει αφεθεί ελεύθερος στη θέλησή, στην πράξη και στην επιλογή του. Ο Θεός του έχει δείξει το σωστό δρόμο, με την αποστολή των προφητών. Για τον Μουχάμμαντ, τον τελευταίο των προφητών, ακόμη διατηρείται η ιστορία της πορείας του άθικτη, ώστε να αποτελεί άριστο παράδειγμα προς μίμηση, που αν ακολουθηθεί κατά τον σωστό τρόπο εγγυάται την επιτυχή ζωή και την σωτηρία του ανθρώπινου γένους γενικά. Το Ισλάμ διδάσκει την εντιμότητά της προσωπικότητας, την αξιοπρέπεια και την ειλικρίνεια, ενώ συγχρόνως χορηγεί ίσα δικαιώματα σε όλους χωρίς διακρίσεις χρώματος, φύλου ή φυλής. Ο Νόμος του Θεού που εκφράζεται στο Κοράνι και ερμηνεύεται στη παράδοση «σούννα» του προφήτη είναι πάντα ανώτερος των πάντων. Εφαρμόζεται το ίδιο στο δυνατό και στον αδύναμο, στον πρίγκιπα και στον υπηρέτη, στον κυβερνώντα και στον κυβερνούμενο. ΤΟ ΚΟΡΑΝΙ ΚΑΙ ΤΟ ΧΑΝΤΙΘΤο Κοράνι είναι ο λόγος του Θεού, που εκφράζει το απόλυτο δίκαιο και την απόλυτη αλήθεια η οποία αποκαλύφθηκε στον προφήτη Μουχάμμαντ δια μέσου του αρχαγγέλου Γαβριήλ. Αποτελεί την πρώτη πηγή για την Ισλαμική νομοθεσία και διδαχή. Το Κοράνι ασχολείται με όλα τα διάφορα θέματα της ζωής, με την ηθική συμπεριφορά, τη λατρεία, τη σοφία, την ιστορία, με τη νομική, την οικονομία, την πολιτική, τη νομοθεσία με τις σχέσεις ανθρώπου-Θεού και τις πάσης φύσεως σχέσεις του ανθρώπου προς τον άνθρωπο. Στο Κοράνι περιέχεται ευνόητη η διδαχή πάνω στην οποία θεμελιώνονται γερά συστήματα κοινωνικής δικαιοσύνης, οικονομικών και πολιτικής, γερά συστήματα δικαστικών, δικηγορικών, νομικών, όπως και διεθνών σχέσεων. Ο Μουχάμμαντ, ας αναπαύεται η ψυχή του , όπως είναι γνωστό, ήταν αγράμματος άνθρωπος, δεν ήξερε ούτε γραφή ούτε ανάγνωση. Οι οπαδοί του όμως αποστήθισαν το Κοράνι και το έγραψαν σε διάφορα αντικείμενα πάντα κάτω από την επίβλεψη και την καθοδήγηση του ίδιου του προφήτη, κατά τη διάρκεια της 23χρονης προφητείας του. Το αποτέλεσμα είναι να έχουμε στη διάθεσή μας σήμερα αντίγραφα από το γνήσιο και τέλειο σύγγραμμα του Κορανίου στα αραβικά, ενώ έχει μεταφραστεί σε όλες τις ζωντανές διαδεδομένες γλώσσες του κόσμου. Η ΣΟΥΝΝΑ είναι η διδαχή του προφήτη Μουχάμμαντ που διακρίνεται σε προφορική, πρακτική και επικυρωτική. Οι προσεκτικοί οπαδοί του Προφήτη έχουν καταγράψει όλα τα λόγια του λεπτομερειακά, και έχουν περιγράψει όλα τα έργα του, ιδιαίτερα εκείνα που αφορούν στις διάφορες λατρείες. Η Σούννα εξηγεί, ερμηνεύει και διευκρινίζει το λόγο του Θεού δηλ. το Κοράνι. Η ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΤΗΣ ΛΑΤΡΕΙΑΣΤο Ισλάμ ούτε διδάσκει ούτε δέχεται τις απλές τελετουργίες, υποστηρίζει όμως τις εύστοχες και σκόπιμες πράξεις. Φυσικά για να λατρεύεις το Θεό, πρέπει οπωσδήποτε να Τον αναγνωρίζεις, να Τον αγαπάς και να δρας σύμφωνα με τον νόμο Του σε κάθε τομέα της ζωής, να δείχνεις καλοσύνη και να αποφεύγεις γενικώς την κακία, την καταπίεση, να εφαρμόζεις την ελεημοσύνη, τη δικαιοσύνη και να Τον υπηρετείς με τις υπηρεσίες σου για το ανθρώπινο γένος. Το Κοράνι παρουσιάζει αυτήν την αντίληψη με τον εξής αναλυτικό τρόπο: «Δεν είναι αγαθότητα να στρέφετε τα πρόσωπά σαςπρος την Ανατολή και προς τη Δύση, αλλά αγαθός είναιόποιος πιστεύει στο Θεό και στην Εσχάτη Ημέρα, καιστους Αγγέλους και στα Βιβλία και στους προφήτες˙αυτός που δίνει το χρήμα του, παρά την αγάπη του σεαυτό, στους συγγενείς, στα ορφανά, στους φτωχούς,στους οδοιπόρους, στους αιχμαλώτους, στους ζητιά-νους και στους υποδουλωμένους˙ αυτός που εκτελείτην προσευχή και καταβάλλει την (υποχρεωτική) ελεη-μοσύνη , αυτοί που τηρούν τις υποσχέσεις όταν υπόσχο-νται, οι υπομονετικοί στη δυστυχία και την ατυχία καιστους δύσκολους καιρούς. Τέτοιοι είναι οι ειλικρινείς,τέτοιοι είναι οι ευσεβείς». Κοράνι 2/177 ΙΣΛΑΜΙΚΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΖΩΗΣΤο Ισλάμ θέτει ορισμένους κανόνες που χρησιμεύουν ως οδηγά σημεία για όλους τους ανθρώπους, σε όλους τους τομείς της ζωής και σε όλους τους τόπους και χρόνους. Η διαφώτιση που δίνει είναι κατανοητή και καλύπτει διάφορες πλευρές της ζωής, κοινωνικές, οικονομικές, πολιτικές, πνευματικές κ.α. Πάντα το Κοράνι υπενθυμίζει στον άνθρωπο τον ιερό σκοπό της ζωής του στη γη, που είναι η λατρεία του Θεού, τον μαθαίνει τις υποχρεώσεις του απέναντι στην κοινωνία και απέναντι στον Δημιουργό του. Ο άνθρωπος δέχθηκε από το Κοράνι βασικές οδηγίες για την εύστοχη και ευτυχή ζωή, και αφέθηκε κατόπιν να αντιμετωπίσει τις διάφορες προκλήσεις, ώστε να μπορεί να δοκιμάζει στην πράξη αυτά τα ύψιστα ιδανικά. Έτσι διαπιστώνουμε πως η ζωή του ανθρώπου στο Ισλάμ αποτελεί ένα σύνολο και μια ολοκληρωμένη μονάδα, και δεν είναι απλώς ένα άθροισμα αποσπασμάτων, ούτε συγκρουόμενα τεμαχίδια. ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗΟ Προφήτης Μουχάμμαντ, ας αναπαύεται η ψυχή του, γεννήθηκε γύρω στο 570-571 μ.Χ. στην πόλη της Μέκκας, της Αραβικής Χερσονήσου. Καταγόταν από ευγενική και αγνή οικογένεια. Έλαβε την πρώτη του αποκάλυψη όταν έγινε 40 ετών. Μόλις ανακοίνωσε το κήρυγμά του, άρχισε να αντιμετωπίζει, μαζί με τους πιστούς οπαδούς του, διάφορες δυσκολίες. Παρά ταύτα όμως, συνέχισε την αποστολή του για δεκατρία συνεχή χρόνια στη Μέκκα, με την άδεια του Θεού. Η Μεδίνα είναι μια άλλη πόλη της Αραβικής Χερσονήσου που βρίσκεται 600 χλμ. βορειοανατολικά της Μέκκας. Εκεί έμεινε οκτώ χρόνια, τέλος γύρισε πάλι στη Μέκκα, θριαμβευτικά (οπότε) έδωσε χάρη σε όλους τους πρώην εχθρούς του και πέθανε 2 χρόνια αργότερα σε ηλικία 63 ετών. Κατά τα 23 χρόνια της προφητείας του είχε ολοκληρώσει την αποστολή του, και άφησε πίσω του ένα πλούσιο ιστορικό, κατάλληλο προς μίμηση, όπως είπαμε προηγουμένως για όλους τους ανθρώπους, σε όλους τους τόπους και χρόνους, μια ιστορική πορεία που βασίζεται κυριολεκτικά στο ιερό Κοράνι του Θεού. Η ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΛΑΜΤο Ισλάμ με το ξεκάθαρο και άμεσο τρόπο του, με τον οποίο εκφράζει την αλήθεια, έχει μεγάλη δύναμη επιρροής και προσέλκυσης σε οποιονδήποτε πραγματικό ερευνητή που μοχθεί για να γνωρίζει την αλήθεια. Έχει λογικές και πρακτικές λύσεις για όλα τα δυσεπίλυτα θέματα και προβλήματα της ζωής. Οδηγεί προς μια καλύτερη και ολοκληρωμένη ζωή, διαβάζοντας σε όλες τις φάσεις της τον Παντοδύναμο Δημιουργό και Παντελεήμονα Τροφοδότη. Ο αριθμός των κρατών σα οποία οι μουσουλμάνοι αποτελούν πάνω από το 50% του πληθυσμού είναι 58. (Τώρα, λόγω της αύξησης του μουσουλμανικού πληθυσμού από την απογραφή του 1975, και λόγω της αλλαγής μεγάλων αριθμών σε μουσουλμάνους, υπολογίζεται ότι ο αριθμός τους υπερβαίνει το ένα δισεκατομμύριο). ΤΟ ΙΣΛΑΜ Η ΛΥΣΗ ΤΩΝ ΣΥΓΧΡΟΝΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝΈνα από τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο σύγχρονος κόσμος είναι οι φυλετικές διακρίσεις. Τα «αντικειμενικά» προχωρημένα έθνη έχουν τη δυνατότητα να στέλνουν τον άνθρωπο στο φεγγάρι, αλλά αδυνατούν να απαλλάξουν τον άνθρωπο από το μίσος και τον πόλεμο με τον συνάνθρωπό του. Το Ισλάμ, κατά τα τελευταία 1400 χρόνια, έχει δείξει στην πράξη πως μπορεί να εκριζώσει τις διακρίσεις. Κάθε χρόνο κατά το ιερό προσκύνημα επαναλαμβάνεται στην πράξη το ισλαμικό θαύμα της πραγματικής αδελφοσύνης μεταξύ όλων των φυλών και όλων των εθνών. Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΗ οικογένεια, που αποτελεί τη θεμελιακή μονάδα του πολιτισμού, διαλύεται σε πολλές κοινωνίες. Το οικογενειακό ισλαμικό σύστημα φέρνει σε άψογη ισορροπία τα δικαιώματα των συζύγων, των τέκνων και των συγγενών. Το Ισλάμ τροφοδοτεί την ανθρώπινη αυτοθυσία, γενναιοδωρία και την αγάπη σε ένα καλά οργανωμένο οικογενειακό σύστημα. Η ΕΝΙΑΙΑ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗΟι άνθρωποι ζουν σύμφωνα με την αντίληψή τους για τη ζωή. Η τραγωδία των κοσμικών κοινωνιών έγκειται στο ότι απέτυχαν να ενώσουν τις διάφορες πλευρές της ζωής. Το κοσμικό και το θρησκευτικό, το επιστημονικό και το πνευματικό, φαίνονται να βρίσκονται σε συχνή σύγκρουση. Το Ισλάμ έχει θέσει τέλος σε αυτή τη σύγκρουση, και έτσι έφερε αρμονία στην αντίληψη για τη ζωή. Για περαιτέρω ανάγνωση στο Ισλάμ: T.B. Irving, et al.: The Quran: Basic Teachings Hamuda Abdulati: Islam in Focus M. Qutb: Islam: The Misunderstood Religion Maudoodi: Towards Understanding Islam Maurice Bucaille: The Bible, The Quran and Science Suzanne Haneef: What Everyone Should Know About Islam and the Muslims
Πηγή: www.islam.gr
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Ο Προφήτης Μουχάμμαντ
Το Ισλάμ όπως δεν έχεις διαβάσει ποτέ...Η σημασία που έδινε ο Προφήτης Μουχαμμαντ στην εξωτερική εμφάνιση και στην καθαριότητα.
Ο Προφήτης και η Εξωτερική Εμφάνιση
Ένα από τα θετικά στοιχεία του Ισλάμ και της νομοθεσίας του αποτελεί το ενδιαφέρον για την ομορφιά και την εξωτερική εμφάνιση, στο βαθμό που το προωθεί και το ενθαρρύνει η ισλαμική παράδοση.
Ο προφήτης: Ο Θεός είναι όμορφος και αγαπά την ομορφιά. (προφητικός λόγος, βιβλίο του Μούσλεμ)
Επίσης: Ο Θεός επιθυμεί να βλέπει τα ίχνη της χάρης του στον άνθρωπο (βιβλίο του Αλ-Τερμέδι)
Ο προφήτης φημιζόταν για την ωραία φυσιογνωμία, την ομορφιά και το ενδιαφέρον για την εξωτερική εμφάνιση, συγκεντρώνοντας στο πρόσωπό του την καλοψυχία, την όμορφη ενδυμασία και την ωραία μυρωδιά.
Ο προφήτης περιποιούταν τα μαλλιά του και χτένιζε τα γένια του. Είχε μακρά μαλλιά που κάλυπταν τα αυτιά του.
Ο Αλ-Μπαράα Ιμπν ʼζεμπ αναφέρει: «Ο προφήτης είχε μακριά μαλλιά που έφταναν στην άκρη των αυτιών του». Όταν μεγάλωναν τα μαλλιά του τα έμπλεκε σε πλεξούδες»
Η Όυμ Χάνιε αναφέρει: «Όταν έφτασε ο προφήτης στην Μέκκα είχε τέσσερις πλεξούδες» (βιβλίο του ʼμπου Νταούντ)
Με το κατέβασμα των μαλλιών εννοείται να αφηθούν χωρίς να χωριστούν, και μετά τα χώρισε σε δυο μέρη, ξεκινώντας από τα δεξιά όπως συνήθιζε.
**************************************
Ο προφήτης ξεκινούσε όλες τις κινήσεις του χρησιμοποιώντας το δεξί μέρος του σώματος.
Η ʼϊσα αναφέρει: «ο προφήτης προτιμούσε να ξεκινήσει από δεξιά όταν πλενόταν, όταν χτενιζόταν και όταν φορούσε το υπόδημά του» (βιβλίο του Μούσλεμ)
Σε όλες τις περιπτώσεις ο προφήτης δεν περιποιούταν υπερβολικά τα μαλλιά του, αλλά προειδοποιούσε για την υπερβολική περιποίηση.
Ο Αμπντουλλάχ Ιμπν Μάγφαλ αναφέρει: «ο προφήτης απέτρεψε το συνεχές χτένισμα, εκτός αν το κάνει κανείς πότε-πότε» (βιβλίο του Αλ-Τερμέδι)
Οι σύντροφοι του προφήτη διαφώνησαν μεταξύ τους σχετικά με το αν ο προφήτης χρησιμοποιούσε τη βαφή μαλλιών. Μερικοί ισχυρίζονται ότι τα βαφε και άλλοι λένε όχι. Ο Ιμάμης Αλ-Νάουαουι υιοθετεί μια μεσαία στάση λέγοντας ότι ο προφήτης πότε-πότε έβαφε, αλλά το περισσότερο χρόνο δεν το έκαμε.
Όταν έκοβε τα μαλλιά του δεν άφηνε τίποτε απ αυτά.
Ο Ιμπν Αλ-Καΐέμ αναφέρει: «συνήθεια του στην κοπή μαλλιών ήταν να τα αφήνει όλα ή να τα πάρει όλα. Δεν έκοβε μερικά και άφηνε άλλα, και δεν αναφέρεται για αυτόν ότι έκοβε το μαλλί εκτός από την περίπτωση κάποιων θρησκευτικών τελετουργιών» (βιβλίο Αλ-Τερμέδι).
**************************************
Από την παράδοση του προφήτη αναφέρεται και η χρήση του «κόχλ» (μαύρη βαφή τονισμού ματιών), και είχε ένα δοχείο από αυτό που χρησιμοποιούσε κάθε νύχτα».
Λέει ο προφήτης: «Να χρησιμοποιείτε το κόχη, διότι δυναμώνει την όραση και φυτρώνει το μαλλί» (βιβλίο Αλ-Τερμέδι)
Ο προφήτης έδειχνε ιδιαίτερο ενδιαφέρον στη σωματική υγιεινή, π.χ. άφηνε τα γένια και τα περιποιούταν. Είπε: η πρωτόγονη φύση του ανθρώπου περιέχει πέντε πράγματα: την περιτομή, την αποτρίχωση του τριχώματος ήβης, το ξύρισμα μουστακιού, το απόκομμα των νυχιών, και αποτρίχωση (δια τραβήγματος) του τριχώματος της μασχάλης»
Είπε (στους συντρόφους του): «προσέρχεστε στα αδέλφιά σας, χτενιστείτε και φτιάξτε τα ρούχα σας για να είστε σημείο αναφοράς ανάμεσα στους ανθρώπους, ο Θεός δεν αγαπά την ασχήμια».
Επίσης ο προφήτης πρόσεχε την καθαριότητα του στόματός του, και χρησιμοποιούσε συχνά το «σιουάκ» (καθαριστή δοντιών), όταν νήστευε, όταν δεν νήστευε, στη νίψη για την προσευχή, όταν ξυπνούσε, και όταν εισερχόταν στο σπίτι». Ακόμη και στις τελευταίες στιγμές της ζωής του ζήτησε από την γυναίκα του ʼϊσα να του φέρει το «σιουάκ» για να ανταμώσει τον Θεό με εύοσμο στόμα.
**************************************
Όσον αφορά την ενδυμασία του φορούσε τα καλύτερα, από το τουρμπάνι, το πανωφόρι στο χιτώνα και το υπόδημά του.
Φορούσε και ένα ασημένιο δαχτυλίδι, με ένα πετράδι από την Αιθιοπία, το οποίο γύριζε προς την παλάμη του. Το φορούσε στο μικρό δαχτυλάκι, και το χρησιμοποιούσε σαν σφραγίδα στις επιστολές προς τους βασιλιάδες και πρίγκιπες.
Είπε: «από αυτόν τον κόσμο μου εμφυτεύτηκε η αγάπη για τις γυναίκες και το μύρο» (βιβλίο Αλ-Νισάιε). Γι αυτό δεν δίστασε να δεχτεί το μύρο από οποιονδήποτε άνθρωπο του το έδινε.
Είχε και ένα μυροδοχείο, και το πιο αγαπημένο του άρωμα ήταν ο μόσχος. Η ʼϊσα αναφέρει πως αρωματιζόταν στο προσκύνημα λέγοντας «σαν να έβλεπα την λάμψη του μόσχου στην χωρίστρα του προφήτη» (βιβλίο του Μούσλεμ).
**************************************
Έτσι, ο προφήτης μας δίνει το παράδειγμα, μέσα από την πρακτική παράδοσή του, για το πώς πρέπει να περιποιείται ο πιστός την εξωτερική του εμφάνιση, όπως την εσωτερική του καλλιέργεια, για να πραγματοποιηθεί η απαιτούμενη ισορροπία στον μουσουλμανικό χαρακτήρα, πράγμα που στερούνται οι ανθρώπινοι νόμοι και τα αλλοιωμένα δόγματα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου